Opony motocyklowe - najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi



Czy można założyć motocyklową oponę dętkową (TT) na felgę bezdętkową ?

Jedynie w sytuacjach awaryjnych montując ją oczywiście wraz z dętką. Spotkaliśmy się co prawda z sytuacją że opona dętkowa utrzymywała mniej więcej ciśnienie na feldze bezdętkowej ale z pewnością nie było to bezpieczne.


Więcej szczegółów znajdziesz tutaj

Czy można założyć oponę bezdętkową (TL) na felgę dętkową ?

Tak, każdą motocyklową oponę bezdętkową możesz zawsze założyć na felgę dętkową oczywiście montując ją z dętką. Dętka jest wymagana ponieważ felga dętkowa nie jest w stanie utrzymywać ciśnienia.


Więcej szczegółów znajdziesz tutaj

Dlaczego w oponach dętkowych stosuje się talk ?

Talk ma za zadanie zapewnić poślizg między oponą a dętką. Zapewnia to przede wszystkim prawidłowe ułożenie (bez zagięć) dętki we wnętrzu opony. Poza tym talk powoduje mniejsze nagrzewanie podczas tarcia wewnętrznej powierzchni opony i felgi. Stosowanie talku nie jest konieczne ale jest dobrą praktyką. Niektóre dętki motocyklowe są fabrycznie pokryte talkiem lub podobną substancją.



Czy nakrętka wentyla dętki powinna być mocno dokręcona ?

Nie, powinna być lekko dokręcona palcami lub wręcz powinien pozostać niewielki luz między nakrętką a felgą. Jeśli zbyt mocno dokręcisz nakrętkę zaworu nie zauważysz gdy opona zacznie się przesuwać względem felgi. Zdarza się tak szczególnie przyjeździe ze zbyt niskim ciśnieniem gdy felga nie jest wyposażona w trzymak. Jeśli nakrętka wentyla będzie dokręcona luźno zauważysz że zawór jest pod kontem i będziesz mógł zareagować. Jeśli nakrętka będzie mocno dokręcona, o tym że opona obraca się powoli względem felgi dowiesz się dopiero w momencie gdy wentyl zostanie wyrwany z dętki. Takie uszkodzenie wiąże się oczywiście z koniecznością wymiany dętki na nową.



Czy należy przy każdej wymianie opon zakładać nowe dętki ?

Co prawda producenci opon zalecają wymianę dętki na nową przy każdej wymianie opon ale z drugiej strony wymagają stosowanie dętek tylko ich produkcji więc można wyczuć tutaj delikatną przesadę. Naszym zdaniem wymiana dętek przy każdej wymianie opony nie jest konieczna ponieważ dętka nie jest narażona tak jak opona na działanie czynników negatywnie wpływających na gumę. Przede wszystkim dętka nie jest narażona na działanie promieniowania UV. Jeśli kupiłeś motocykl i nie masz pojęcia w jakim stanie są dętki, przed wymianą zaopatrz się w komplet nowych dętek (zawsze przydadzą się jako dętki awaryjne). W trakcie wymiany poproś serwis o ocenę stanu dętek. Jeśli są jeszcze w bardzo dobrym stanie nie ma sensu ich wymieniać. Jeśli kwalifikuję się do wymiany, poproś o założenie nowych a stare dętki mogą służyć jako zapasowe.



Jakie są głównie różnice między motocyklową oponą dętkową (TT) a bezdętkową (TL) ?

Główną różnicą jest dodatkowa warstwa butylowa na wewnętrznej powierzchni opony. Pełni ona funkcję dętki ponieważ materiał, z którego zbudowana jest opona jest bardziej podatny na przenikanie powietrza niż butyl. Poza tym opony bezdętkowe mogą mieć nieco inną konstrukcję stopki.



Czy można stosować pianki do naprawy opony motocyklowej ?

Tak, ale jest to jedynie naprawa doraźna, pamiętaj aby nie jeździć zbyt długo z pianką i postaraj się jak najszybciej udać do serwisu w celu profesjonalnej naprawy opony. Należy wspomnieć że o ile w przypadku opon bezdętkowych pianka w większości przypadków zadziała (zależy to głównie od uszkodzenia), to w przypadku dętek rzadko się zdarza aby pianka zatrzymała ubytek powietrza i najczęściej jej zastosowanie kończy się koniecznością wymiany dętki na nową.



Czy pianka działa negatywnie na oponę ?

Naszym zdaniem nie o ile nie jeździsz z nią w kole całymi tygodniami. Pianka ma tą właściwość że przyjmuje formę płynną i tężeje tylko w kontakcie z powietrzem atmosferycznym. Po zdjęciu opony w serwisie w celu profesjonalnej naprawy uszkodzenia należy szybko umyć wnętrze opony i felgi.



Czy do naprawy opony motocyklowej lepiej stosować piankę czy zewnętrzne sznury i kołki naprawcze ?

Naszym zdaniem lepiej stosować piankę jeśli pozwala na to rozmiar uszkodzenia. Aby zaaplikować sznur lub kołek zewnętrzny zawsze musisz nieco powiększyć otwór specjalnym dłutem lub szpikulcem. Niestety podczas tej czynności możesz powiększyć otwór ponad 3 mm (opona nie będzie się nadawała do profesjonalnej naprawy) lub nie wiedząc pod jakim kątem opona została przebita możesz wykonać drugi otwór obok właściwego we wnętrzu opony. Naprawę kołkiem i sznurem zalecamy w przypadku większych uszkodzeń.



Czy można normalnie jeździć na oponie naprawionej sznurem lub kołkiem zewnętrznym ?

Normy dotyczące napraw opon motocyklowych są dużo bardziej wyśrubowane niż w przypadku opon samochodowych. Wynika to z prostej przyczyny, nagła utrata ciśnienia w przypadku samochodu jest dużo mniej groźna. Naprawa kołkiem zewnętrznym lub sznurem powinna być tylko i wyłącznie doraźna. Oczywiście w większości przypadków jazda na tak naprawionej oponie okaże się niegroźna ale lepiej nie ryzykować. Czasami jednak sytuacja wymusza jazdę na takiej oponie, na przykład gdy jesteś na dalekiej wyprawie i nie masz możliwości profesjonalnej naprawy lub wymiany opony. W takim przypadku radzimy jechać z rozsądną prędkością.



Czy można jeździć z gwoździem lub wkrętem w oponie ?

W przypadku opon bezdętkowych, jeśli znajdziesz wbity w oponę gwóźdź lub wkręt i nie ma utraty ciśnienia lub utrata ciśnienia jest bardzo mała, możesz na takiej oponie z rozsądną prędkością się przemieszczać. W takim przypadku nie wyciągaj obcego ciała z opony tylko udaj się do serwisu w celu naprawy opony. Jedyne przeciwwskazanie jest wtedy, gdy obiekt wystaje ponad powierzchnię opony, w takim przypadku jazda może spowodować poważniejsze jej uszkodzenie. Gorzej jeśli w oponę wbił się szerszy obiekt na przykład kawałek blachy. W takim przypadku lepiej ni kontynuować jazdy, ponieważ uszkodzeniu mógł ulec kord a to grozi wystrzałem podczas jazdy. W przypadku opon dętkowych jakiekolwiek przebicie wiążę się z utratą ciśnienia. W przypadku obiektu o bardzo małej średnicy (cienki drucik, gwoździk) może się okazać, że utrata ciśnienia jest na tyle powolna, że od czasu do czasu dopompowując oponę można dojechać do serwisu.



Czy można jeździć na naprawianej oponie motocyklowej ?

Wszelkie naprawy dokonane na własną rękę (sznur, pianka itd.) powinny być traktowane jako doraźne, pozwalające na dotarcie do serwisu. Właściwej naprawy przy pomocy kołka powinien dokonać profesjonalny serwis, który zakwalifikuje oponę do naprawy lub wymiany. W przypadku profesjonalnej naprawy opony można bezpiecznie na niej jeździć bez żadnych ograniczeń.



Dlaczego zazwyczaj przednia opona motocyklowa ma wzór bieżnika skierowany w odwrotną stronę niż tylna ?

Pamiętaj żeby po wymianie opon (nawet przez profesjonalistów) sprawdzić czy strzałka na bocznej ścianie opony jest zgodna z kierunkiem obrotu koła podczas jazdy do przodu. Jeśli strzałka wskazuje kierunek obrotu to że mimo że bieżnik na przedniej oponie jest odwrotnie skierowany niż na tylnej, opony są prawidłowo zamontowane. Wynika to z tego iż przednie koło jest kołem hamującym, natomiast tylne jest kołem napędowym. Oponami motocyklowymi rządzą nieco inne prawa niż oponami samochodowymi.



Czy można łączyć w motocyklu opony różnych producentów, różne modele opon itd. ?

Przepisy jasno określają że na każdej z osi muszą być takie same opony. Pod względem prawnym sytuacja jest jasna ponieważ motocykl na jednej osi ma tylko jedną oponę. Jeśli chodzi o charakterystykę opon , zalecamy stosowanie kompletu tych samych opon w motocyklu sportowym gdy chcesz w pełni wykorzystać jego możliwości. W przypadku normalnej jazdy naszym zdaniem można stosować dwie różne opony byle z głową. Ważne aby obydwie opony miały podobną charakterystykę czyli nie jest dobrym pomysłem łączenie mocno sportowej opony z oponą turystyczną, opony szosowej z oponą typu kostka czy nowej opony o świetnych parametrach z używką wyciągniętą ze śmietnika.



Czy zawsze należy wymieniać jedmnocześnie komplet opon w motocylu?

Niekoniecznie. Charakterystyka motocykli sprawia, że najczęściej szybszemu zużyciu ulega tylna opona. Niekiedy przednia opona jest w stanie przejechać dwukrotnie większy dystans niż przednia, więc na jedną wymianę przedniej przypadają dwie wymiany tylnej opony. Oczywiście wymieniając tylko jedną oponę najlepiej wymienić ją na oponę taką samą albo o podobnej charakterystyce jak ta, która pozostaje w motocyklu. Warto zwrócić też uwagę nie tylko na głębokość bieżnika. Jeśli opona, którą chcesz pozostawić jest nieregularnie zużyta, jest już bardzo stara, posiada jakieś uszkodzenia warto wymienić również ją na nową nie czekając aż ulegnie całkowitemu zużyciu. Również jeśli zmieniasz jedną z opon w motocyklu na oponę o sporo lepszych parametrach, warto się zastanowić czy drugiej opony mimo niewielkiego zużycia również nie zastąpić nową, a ją sprzedać jako używaną. Pamiętaj że cały zestaw opon jest wart tyle ile najsłabsze "ogniwo".



Czy każda opona motocyklowa jest kierunkowa ?

Większość współczesnych opon motocyklowych to opony kierunkowe. Wyjątkiem są niektóre opony do motocykli klasycznych, małych skuterów, motorowerów oraz opony enduro i cross.



Czy można zamontować w motocyklu opony o innym rozmiarze niż zalecany przez producenta ?

Zalecamy aby trzymać się rozmiarów zalecanych przez producenta motocykla. Zapewnia to prawidłowe zachowanie motocykla. W wyjątkowych sytuacjach dopuszczalna jest niewielka zmiana rozmiaru.


Więcej szczegółów znajdziesz tutaj

Czy można łączyć opony diagonalne i radialne ?

Tak, pod warunkiem że zestaw będzie zgodny z zasadami łączenia opon radialnych i diagonalnych. W większości przypadków w motocyklu stosuje się albo jeden albo drugi typ opon.


Więcej szczegółów znajdziesz tutaj

Czy lepsze są opony radialne czy diagonalne ?

Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie. Opony radialne z pewnością są zdecydowanie lepsze w szybkich motocyklach sportowych i sportowo-turystycznych. Opony diagonalne mają również pewne zalety dlatego wciąż stosuje się je w niektórych motocyklach. W większości przypadków i tak nie masz wyboru ponieważ to motocykl, na którym jeździsz determinuje typ opon.


Więcej szczegółów znajdziesz tutaj

Jakie opony wybrać jeśli zaczynasz przygodę z motocyklem ?

Spotykamy się często z błędnym przekonaniem że ktoś, kto zaczyna przygodę z motocyklem nie potrzebuje dobrych opon ponieważ i tak jeździ wolno i spokojnie. Niestety jest to trochę złudne stwierdzenie. Naszym zdaniem dla osoby początkującej najlepsze są opony, które zapewnią przyczepność w każdych warunkach atmosferycznych i temperaturowych. Nawet jeśli jeździsz spokojnie i powoli, czasami może kompletnie Cię zaskoczyć sytuacja na drodze. W takim przypadku dobrze mieć jak najlepszą przyczepność, która może uratować tyłek w sytuacji podbramkowej. W motocyklach bez układu ABS dosyć częstym zjawiskiem u początkujących jest nagłe zbyt mocne dohamowanie przodem w sytuacji awaryjnej co w przypadku posiadania kiepskich opon często kończy się położeniem motocykla.


Więcej szczegółów znajdziesz tutaj

Czy warto inwestować w najnowsze modele opon skoro starsze modele są zazwyczaj tańsze ?

Większość producentów stara się utrzymywać na rynku jednocześnie kilka modeli opon z tego samego segmentu. Najnowsze modele, bardziej zaawansowane technologicznie są zazwyczaj czasami sporo droższe od ich poprzedników, wciąż produkowanych jako bardziej ekonomiczna alternatywa. Każdy nowy model opony pojawiający się na rynku zazwyczaj jest lepszy od swojego poprzednika i nie jest to z pewnością tylko chwyt marketingowy. Oczywiście zdarzają się opony, które można z powodzeniem nazwać kamieniem milowym np. Michelin Pilot Road 2 w stosunku do Pilot Road. Są również nowe modele, które nieznacznie różnią się od swoich poprzedników np. Michelin Pilot Road 3 w stosunku do Pilot Road 2. Czasami nawet najlepszym producentom zdarzają się też niewypały, które po prostu są nieudane. Naszym zdaniem warto śledzić opinie innych użytkowników na temat nowych opon, ale generalnie można powiedzieć, że większość nowych opon motocyklowych pojawiających się na rynku to krok naprzód w stosunku do poprzedników. Pomijając opony sportowe, priorytetem w tworzeniu nowych modeli opon z pewnością jest wzrost bezpieczeństwa w połączeniu z osiąganym przebiegiem.



Czy można łyżkami montować oponę bezdętkową na feldze bezdętkowej ?

Tak, możesz łyżkami montować opony bezdętkowe ale może Ci to sprawić większą trudność niż w przypadku opon dętkowych. Ze względu na budowę felgi bezdętkowej większą trudność może Ci sprawić zrzucenie stopki opony z rantu felgi. Podczas montażu możesz uszkodzić stopkę opony co w przypadku opon dętkowych nie ma większego znaczenia, natomiast w przypadku opon bezdętkowych może powodować powolną utratę ciśnienia. Po założeniu opony na felgę możesz mieć problem z szybkim napompowaniem opony tak aby stopka wskoczyła na rant felgi jeśli nie masz dobrego kompresora. Z tego względu lepiej montaż opon bezdętkowych zrobić w dobrym serwisie. Na szczęście w przypadku przebicia opony bezdętkowe zazwyczaj nie wymagają demontażu w celu doraźnej naprawy.



Czy można wymieniać opony motocyklowe w samochodowym serwisie opon ?

Niestety nie każdy serwis samochodowy posiada odpowiedni sprzęt i materiały do wymiany opon motocyklowych. Często również obsługa nie posiada odpowiedniej wiedzy, umiejętności i staranności. Jeśli w Twojej okolicy nie ma serwisu motocyklowego, który zajmuje się wymianą opon zapytaj innych motocyklistów, który serwis samochodowy polecają. Oczywiście w awaryjnej sytuacji w trasie lepszy każdy warsztat niż żaden.



Kiedy należy wymienić opony na nowe ?

Wymiana opon konieczna jest przede wszystkim w przypadku ich zużycia. Jeśli głębokość bieżnika jest mniejsza niż ustawowe 1,6 mm lub wysokość wskaźnika TWI. Opona kwalifikuje się do natychmiastowej wymiany. Wymiana może być również konieczna ze względu na wiek opony, widoczne procesy starzeniowe, nieregularne zużycie czy uszkodzenie nie kwalifikujące się do naprawy.


Więcej szczegółów znajdziesz tutaj





Jeśli odkryłeś błąd lub masz inne uwagi prosimy o przesłanie wiadomości na adres sklep@motogumy.pl



Stronę najlepiej oglądać w rozdzielczości 1024x768 lub większej, w IE 7.0 lub Firefox 3.0